Sunday, March 6, 2011

ZAKARIA HASSAN



Banyak peminat anak teruna terang tang tang ini, tapi banyak juga misteri sekitar hidupnya. Dia pernah bertugas di UNIMAS sebagai pensyarah tetapi entah apa sebab keluar dari jawatan itu dan menyepi untuk beberapa ketika.

Pernah jatuh sakit teruk untuk beberapa ketika, berubat ke sana ke mari lalu ketemu penawar pada seorang rakan anak seni dan sembuh segera selepas itu.

Bekerja seketika dengan SEDIDIK tetapi tiba-tiba namanya tersenarai di Swinburne University College Kuching sebagai pensyarah.

Orang bujang dari Pulau Beruit ini sejak awal lagi cergas dalam pementasan dan pengarahan teater. Pernah terlibat dengan The Theater House Entertainment di bawah Selbiah Nawi, satu-satunya tauke bangsawan moden, sebelum syarikat itu ditutup kerana para pemegang kepentingan di dalamnya membawa laluan hidup berasingan tetapi tetap mesra sebagai sahabat.

Terbaru Zakaria Hassan terlibat di dalam pementasan Rosli Dhoby: Luka Darul hana yang dipentaskan di Kuching dan Sibu.

Akhir tahun lepas Zakaria terlibat di dalam Konvensyen Prasekolah dan memberi bengkel penggunaan kaedah lakonan dalam mengajar di peringkat prasekolah.

Apa lagi selepas ini, Zek?


No comments:

Post a Comment